Presentada la indumentària oficial de les Falleres Majors de València i les seues Corts d’Honor

0
241

El Palau de l’Exposició ha acollit este dijous la presentació de la indumentària oficial que portaran durant aquest any les Falleres Majors de València, Laura Mengó i Paula Nieto, i les seues Corts d’Honor, en un acte al qual ha assistit també el regidor de Cultura Festiva i president de Junta Central Fallera, Carlos Galiana. Les diferents empreses d’indumentària han exposat davant les màximes representants de les Falles la indumentària i complements que han confeccionat perquè lluïsquen durant el seu regnat.

La Joia Indumentaristas és enguany l’empresa d’indumentària encarregada de la confecció dels primers vestits oficials de les Falleres Majors de València i de les seues respectives Corts d’Honor. Per la seua banda, el subministrament de les teles de la Cort d’Honor major és de l’empresa Vives i Marí, així com del segon vestit oficial de la Fallera Major de València, mentre que el subministrament de les teles de la Cort d’Honor Infantil és per part de la signatura Companyia Valenciana de la Seda, així com del segon vestit oficial de la Fallera Major Infantil de València.

Per al primer vestit de la Cort d’Honor de la FMV, Vives i Marí ha apostat pel dibuix ‘Santa Sandra’ amb els colors pruna, blush, ivoire, picea, malachite i atlantis, amb ordit de seda natural i un ample de 0,60 centímetres. El ‘Santa Sandra’ pertany a la col·lecció de dibuixos antics de l’arxiu històric de Vives i Marí. Es tracta d’un disseny “clàssic”, on destaca el seu gran centre floral. Està treballat amb 16 colors de trama i un metall or per a l’ornament.

Per part seua, per al segon vestit, s’ha triat el dibuix ‘Isabel II’ i els colors verd aigua, camel, marró, gris acer, azulón i mostassa, amb un ample de 1,40 mts. És un dibuix “molt representatiu” del segle XVIII, compost per una garlanda floral la característica principal de la qual és el seu fons de tafetà. Està treballat amb 12 colors de trama i el metall s’ha substituït per un color blanc que li aporta “lluminositat i lleugeresa” al teixit.

Pel que fa als vestits de la Cort d’Honor Infantil, Compañía Valenciana de la Seda ha inspirat els dos vestits en les teles antigues tant pel dibuix com pels fons i el tractament de colorit en les trames. Al “imponent” estret de seda del primer vestit li segueix un “espectacular” brocatel per al segon vestit que aporta varietat de teixits i “trenca amb la crònica d’anys anteriors”.

La tela del primer vaig portar és un estret de seda que és una fidel reproducció d’un teixit d’espolí el qual ha sigut cedit per la nostra amiga Estefanía de Juliol i que porta de nom ‘Sant Marc’. Clàssic teixit estret amb metall or i dotze trames acompanyades d’una senzilla noblesa per a totes les parelles. Destaca que les flors porten tres colors cadascuna i un color més que és metall or fent-ho així un teixit molt ric. La grandària del dibuix i les fines branques que li acompanyen fan d’aquest renascut espolí una tela perfecta per a la Cort Infantil. Els colors triats han sigut, per al primer vestit, el lavinia, océano, musgo, dore, rose y blanco.

Per a la tela del segon vaig portar s’ha recuperat el teixit de brocatel d’un esbós de l’arxiu de la casa Catalá i que s’ha picat a grandària de 35 cm per a adaptar-ho a la Cort Infantil. La característica més important d’aquest teixit és que van tramats amb metall ore vell. El dibuix de nom Sant Agustí s’ha teixit amb ordits de raió natural i dividits en tres fons clars i tres foscos donant així un equilibri a la col·lecció. Els colors triats són el crema, granate, celeste, mora, aguamarina i marino.

Realce, encarregada dels rodetes i malles de pèl, ha realitzat a cada component de les Corts d’Honor uns rodetes concordes a la seua grandària i color de cabell i trenes i malles per al pentinat de la trossa posterior. A més, durant l’exercici faller proporcionarà el manteniment dels postissos, atés que per l’ús “caldrà netejar-los i tornar-los a pentinar en alguna ocasió”.

Elvira Bella ha confeccionat els calcetins del primer vaig portar amb un disseny personalitzat i exclusiu amb fil de cotó i brodat amb seda i metall ore, mentre que el segon s’ha realitzat amb un disseny exclusiu amb fil de cotó, i brodat en seda amb un toc de color. Tot això, realitzat “amb la màxima cura i afecte”, asseguren des de la signatura.

Quant als adreços del segon vestit, Art Antic ha configurat per a la Cort Infantil una peça de tres realitzada en bany d’or i pedres de espejuelo blanc, composta per joia, pendents, pinchos, agulla i manilla. Es complementa amb collaret de boletes de nacar i una medalla de la Verge realitzada a joc en plata de llei xapat en or. Pel seu costat, l’adreç de la Cort Major és model neula realitzada en bany d’or i pedres amb muntura quadrada color maragda i penjolls de perla natural, compost per joia, pendents, pinchos, agulla i manilla, i que es complementa amb collaret de boletes de nacar i una medalla de la Verge realitzada a joc en plata de llei xapada en or.

Castillo Cinceladores s’ha encarregat de les pintes per al vestit del segle XIX, dissenyades “seguint els mètodes més artesanals” i amb cisellat a mà de totes les peces, banyades en or. Els dissenys estan basats en reproduccions de dibuixos antics, com la majoria dels seus treballs. A més, com és habitual, les pintes de les Falleres Majors de València estan realitzades amb l’escut de la ciutat de València i totes les siluetes i dibuixos compten amb temes florals “característics” de l’empresa.

Alan Indumentaria afronta “un dels seus projectes més importants fins hui”: l’elaboració de les segones pintes oficials per a les FFMMV i CCHH. Després de diversos mesos de treball i al costat del seu equip de dissenyadors ha aconseguit crear i reproduir quatre models treballats “a l’aigua” totalment exclusius. Reben el nom d’Atenea (CHI), Olympo (CH), Paula (FMIV) i Laura (FMV) i estan banyats en or mat, “perfectes per a complementar els vestits del Segle XVIII”.

Les manteletes del primer vestit de la Cort de la FMV, de Viana, estan brodades sobre tul de cotó, en fil or clar, el lluentó és del nº3 i està cosida amb fil d’or, el dibuix és exclusiu i “molt ric” quant a dibuix i acabats, a més de ser “molt adequat per al vestit de gala. Pel seu costat, les manteletes del primer vestit la CHFMIV estan brodades sobre tul de cotó, en fil de metall daurat, el lluentó és xicotet i està cosida amb el mateix metall que el brodat, el dibuix és exclusiu i està compost per flors i ramejat “molt apropiat” per a infantil i especialment per al vestit de l’exaltació.

Respecte a les manteletes del segon vestit oficial, Hijas de Carmen Esteve ha emprat dibuixos inspirats en dibuixos antics fruits d’un “laboriós” treball de recerca i també de creacions “exclusives i úniques” en les quals s’arriba a emprar “tot un mes de treball”. En particular, les manteletes que porten les corts en el seu segon vaig portar oficial estan brodades en fil de cotó blanc trencat les majors i file or vell i cru les xicotetes, totes sobre una base de tela de batista en cotó i incrustacions de puntetes de valenciana.

Respecte a les puntes, de Santos Tèxtil, per a la Fallera Major de València està inspirada en un dibuix antic creat específicament per a ella i combina diversos tipus de flors protagonistes de major grandària amb minúscules ‘florecillas’ enfilades entre si formant plantes enfiladisses brodades en delicada caiguda. Quant al segon vestit, lluirà una punta brodada en color ivoire 12 cm. Una proposta “alegre i juvenil” amb motius vegetals com a llavors de blat, diversos tipus de flors i garlandes que componen “una al·legoria simbòlica” en una composició “perfectament simètrica i afavoridora”. La del primer vestit de la Cort està protagonitzada per xicotetes flors que pugen i baixen a manera de garlandes creant “una perfecta simetria” i el seu ample de 12 centímetres en color ivoire, mentre que la del segon està brodada amb fil de cotó, un giupure molt fi i diferent de la resta de puntetes que ha portat fins ara.

Per a la Fallera Major Infantil de València, la punta del primer vestit ha sigut inspirada en un dibuix antic per a una elegant mànega de fanal que proporciona una punta “molt dolça” per a xiquetes pel seu “delicat i minuciós” detall de treball. Per al segon vestit consisteix en una punta de valencienne amb plumeti al voltant de les flors en la qual el dibuix descriu revesadas i desenfadades ones que li proporcionen “una gran riquesa i personalitat”. Per al primer vestit de la Cort Infantil, compta amb una amb gran profusió floral, una peça amb abundància de xicotets detalls en els brodats des dels pètals de les flors a cada fulla que conforma el seu dibuix, mentre que per al segon és un encaix de valencienne fil de cotó formant ones florals, una punta” deliciosa i molt dolça molt apropiada per a xiquetes” amb “delicat” treball.