Així ha estat la segona jornada de debat de la ADEF

0
442

Aquest dimarts 21 de desembre, s’ha dut a terme la segona jornada de debat entre els experts de l’ADEF. Durant aquesta, s’ha parlat sobre el paper del disseny en les Falles i s’ha posat en relleu la importància de la gràfica en l’hora de definir la imatge de les comissions de falla i del conjunt de la festa, destacant el paper que tenen les institucions en l’hora d’establir referents que impulsen els canvis.

El debat, celebrat en el Col·legi Major Rector Peset de València, forma part de les converses Les Falles, a la Nau, organitzades per l’Associació d’Estudis Fallers (ADEF) i que enguany tenen com a lema “Cremant el disseny: les falles, una festa oberta al disseny”, com a acte previ a la capitalitat del disseny de 2022. No obstant això, en aquesta segona jornada, amb el títol “Dissenya i no falles”, s’han reunit Miquel Platero (dissenyador de l’estudi Iogurt de Fresa i membre de la Falla el Mocador de Sagunt), Dani Nebot (dissenyador i autor de la imatge gràfica de les Falles de 2019), Maria Navarro (professora de projectes a l’Escola d’Art i Superior de Disseny i membre de la Falla Mestre Gozalbo de València) i Martín Forés (artista plàstic i il·lustrador).

Miquel Platero ha comentat el canvi de paradigma que va suposar el canvi en la selecció del cartell i la imatge gràfica de les Falles a la ciutat de València, perquè va permetre introduir noves maneres de comunicar la festa. Així i tot, ha lamentat que en les altres ciutats que celebren la festa de les Falles continua encara molt de camí per a recórrer en el sistema de contractació. Així, ha insistit que cal deixar de banda els concursos populars i professionalitzar els jurats.

D’altra banda, el dissenyador ha destacat que en el cas dels llibrets hi ha un esforç entre les comissions de falla per a millorar la qualitat de les publicacions, una tendència que ha anat generalitzant-se, amb la contractació cada volta més de dissenyadors i professionals, però que Platero considera que no es trasllada a altres aspectes de la imatge gràfica, com per exemple els escuts o els cartelles dels cadafals.

Per part seua, Dani Nebot ha destacat la grandesa de les falles com a associació voluntària, veïnal, de suport mutu, que s’ajunta per a fer coses, i ha subratllat la importància de la gràfica com un llenguatge universal, un mitjà per a expressar-se. Sobre això, ha incidit en el fet que la gràfica no sols és un missatge, sinó que també a través de la manera de comunicar s’aboca la sensibilitat i tarannà del grup que la genera en un moment històric concret.

Nebot ha reivindicat una gràfica plural i diversa, com a autoretrat dels individus que la generen, però ha apuntat que el problema es dona quan la comunicació d’un grup particular i espontani com són les comissions de falles es vol extrapolar per a passar a presentar-se com les senyes d’identitat d’una societat més gran i complexa. En relació amb aquest punt, Nebot ha destacat el paper de les institucions com a responsables d’assumir un paper exemplar en el tractament de la gràfica de la festa i invertir els recursos necessaris.

En la seua intervenció, María Navarro ha apuntat que del món del disseny no hi havia una mirada cap a les Falles, les quals es consideraven una cosa aliena, però va destacar el canvi de paradigma que va suposar el sistema d’elecció de la imatge gràfica de les Falles a la ciutat de València i la campanya dissenyada per Ibán Ramón en 2016. Per a Navarro, el canvi de sensibilitat política en la manera de seleccionar l’autor va fer canviar la mirada de la resta i que a les escoles de disseny hi haja una nova visió cap a les Falles.

María Navarro ha destacat que aquest canvi de mirada ha anat precedit del treball dut a terme per les comissions que han treballat en la línia de les falles experimentals, tant en els cadafals com en els llibrets. Sobre això, Navarro ha reflexionat sobre el fet que en cada comissió hi ha un detonant o una necessitat que posa en marxa els canvis. Navarro ha apuntat que, a més de la falla o el llibret, hi ha molts altres elements de la festa, com per exemple pergamins o bandes, que també s’haurien de revisar perquè també són importants en l’hora de mostrar la imatge de cada comissió de falla.

Finalment, en la seua intervenció, Martín Forés ha parlat de les Falles com el moviment associatiu més rellevant de la societat valenciana, que vertebra molts aspectes relacionats amb la cultura. Martín Forés ha incidit en la riquesa de la diversitat de la festa, que compta amb aportacions individuals interessants en les comissions de falla. Per a ell, l’evolució de les comissions portarà a la millora del disseny, una evolució que s’ha de dur a terme de manera natural i sense imposicions. Així i tot, Martín Forés també s’ha mostrat crític amb els concursos, perquè considera que en moltes ocasions els jurats que formen part no estan a l’altura.