Una falla disposada a cremar més de 50 milions d’euros en la Cremà

0
9

Quan l’estudi Yinsen, format per María Pradera i Lorena Sayavera, va rebre l’encàrrec de Mossén Sorell-Corona per a crear les falles de 2020, van analitzar els elements bàsics de l’origen de les falles per a poder reinterpretar-los sota la seua pròpia mirada. La crítica, la ironia i el foc com a element de renovació són els eixos de la proposta. “Un dels grans problemes d’avui dia és l’emergència climàtica. Incendis descontrolats, pujada de les temperatures, sequeres, espècies que s’extingeixen, inundacions… llegíem una notícia on l’ONU fixava en 2030 la línia del no retorn. Quan tires del fil i cerques la malaltia darrere d’aquests símptomes trobes una societat de consum voraç”, expliquen les dissenyadores.

“És el black friday, el ciber monday, Sant Valentín, Nadal, el dia de la mare o les rebaixes una altra vegada, sembla el dia de la marmota. Vivim en una societat que ens convida contínuament a consumir més i més ràpid per a suposadament ser més feliços amb allò que adquirim. És el sistema capitalista que es basa en el consum infinit i que és materialment impossible en un planeta amb recursos finits”, afigen María i Lorena.

Elles, que es dediquen al disseny gràfic i la comunicació visual, i que treballen creant i manipulant símbols, imatges i missatges, decideixen utilitzar el mateix llenguatge per a aquesta acció. Així, per a la falla, presenten un furgó de seguretat a escala real amb un grafiti en el lateral amb el missatge “Jo per a ser feliç vull un camió”, una frase carregada d’ironia que dóna títol a la falla. En el seu interior, hi haurà feixos de bitllets personalitzats fins a comptabilitzar 54 milions d’euros i on els assistents podran entrar en determinades hores del dia. “Cremar un furgó ple de diners és un gest que es converteix en un acte de rebel·lia i una crítica en contra del sistema capitalista. La peça representa l’ambició, el deute, el poder, la suposada seguretat que ens donen els bancs, el capital”. Una falla que, com en anys anteriors, s’està produint en el taller de Manolo Martín.

El passat cap de setmana, en el Centre del Carme de Cultura Contemporània, les dissenyadores van presentar la seua proposta, on van obsequiar al públic amb una pluja de bitllets al so del Bella Ciao, motivant als assistents al fet que iniciaren el ritual al qual convida la falla: cremar diners per a alliberar-se simbòlicament d’un dels mals de la nostra societat.

En l’altra cara de la moneda, la falla infantil, integrada en el projecte, representa la vertadera felicitat. María i Lorena expliquen que la falla infantil plasmarà a “una xiqueta i un xiquet que ronden feliços, jugant amb un camió fet amb una botella de plàstic i uns taps reciclats. El que per a un adult podria ser un tros de fem, per a aquests xiquets és un valuós joguet”. En contrast amb la falla gran, ens mostra la capacitat que tenen els xiquets i xiquetes de ser felices amb pocs diners, però amb molta imaginació. Així, la falla també es titula “Jo per a ser feliç vull un camió”.

El projecte és, una vegada més, una cosa global, lligat a moltes activitats que està realitzant la comissió, així com el llibret, que les Yinsen han dissenyat sota el mateix concepte. Mesclen una tapa dura amb un efecte de stamping com a símbol del luxe i poder, combinat amb una enquadernació pobra amb un cuquet de plàstic que trenca la tapa. Un contrast que es reflecteix en totes dues falles i que pretén continuar amb la línia experimental dels llibrets de Corona.